sunda eilanden, komodo tour

31 oktober 2016 - Bali, Indonesië

Vanuit senggigi begon de komodo tour langs de kleine sunda eilanden. We werden woensdag opgehaald bij ons hotel. Na een stuk rijden kwamen we aan bij de haven. Toen iedereen verzameld was liepen we richting de boot. Totaal met 17 mensen zijn we 4 dagen op pad geweest. Mensen vanuit de hele wereld: Argentinië, Polen, België, Canada, Spanje, Frankrijk, lithouwen, Albanie en natuurlijk ook uit Nederland. Ken en ik zijn de jongste de rest is eind 20.  De eerste dag zijn we naar Sugain gevaren. We kwamen daar in de avond aan. Tijdens het varen zwom er een groep dolfijnen met de boot mee. Heel tof, we konden ze bijna aanraken. Nadat we de zon hebben zien ondergaan achter de vulkaan van Lombok, zijn we gaan eten. Savonds kwamen we aan in Sugain. Waar de boot snachts bleef liggen. We haden er voor gekozen om op het dek te slapen. Het was net of we op kamp waren. Allemaal slaapmatjes naast elkaar slapen onder een klein dakje.

De volgende ochtend werden we wakker geroepen door de gids. People wake up, sunrise.!! De zon komt hier rond 6 uur op, dus we waren vroeg wakker. Na een bananen pannenkoek zijn we naar Moyo eiland gevaren. Hier zijn we vanaf de boot naar het strand gezwommen.  Hierna zijn we door de jungle gelopen naar een waterval, waar je even kon douchen. Een groot deel van de groep ging de waterval beklimmen, dat was wel even spannend. Marrit is beneden gebleven en ken is door het water naar boven geklommen. We zijn weer terug gegaan naar de boot, waarmee we naar Satonda eiland zijn gevaren. Hier hebben we gesnrokeld en gegeten. Na het eten zijn we gaan varen, de gehele nacht. Na totaal 17 uur varen, wat af en toe flink wiebelig was kwamen we bij Gili Laba. Hier hebben we een flinke wandeling gemaakt en een berg beklommen. Wat zweetdruppels later waren we aan de top en hadden we een mooi uitzicht over een aantal Sunda eilanden. Na de afdaling hebben we even gezwommen om weer wat af te koelen. Hierna zijn we verder gevaren naar Manta Point. Zoals de naam al verklapt, een punt waar je kunt snorkelen met Manta roggen. Iedereen verzamelde zich op het dek. De bemanning ging op zoek naar manta roggen. Niet veel later hoorde we de bemanning: manta , manta roepen. Iedereen moest te gelijk het water in springen en er achteraan zwemmen. Jeetje, wat zijn die beesten groot! We hebben er die dag meerdere gezien. Hierna zijn we naar twee kleine eilandjes gevaren. Eilandjes met wit zand en zwembad blauw water ervoor. Ken en ik zijn er vanaf de boot naar toe gezwommen. Wat stiekem best tegen viel door de strooming die er stond. Rond het eiland zwommen een paar kleine haaien. Eenmaal weer terug op de boot zijn we naar red beach gevaren. Hier zand is hier rood door het koraal. Hier zijn we een aantal uur geweest en hebben we uiteraard nog even gesnorkeld. Veel en mooi koraal gezien. Na het snorkelen en relaxen zijn we naar kalongi eiland gevaren. Hier komen alle tour boten samen. Er werd gezegd dat er een markt zou zijn. Dat klopt er kwamen een aantal kleine bootjes naar onze boot toe gevaren. De bootjes verkochten snacks en bintang (bier). S'avonds werd de boot omgetoverd naar een disco boot Inc. disco licht. Na wat dansjes zijn we gaan slapen, we waren namelijk best moe.

De volgende dag werden we wakker gemaakt. We waren aangekomen bij Komodo en Rinca eiland. We zijn samen met twee ranchers over het eiland gelopen. Aan het einde van de wandeling kwamen we in het dorpje waar ze een aantal komodos bij elkaar hadden gezet. Er hingen twee half opgegeten herten poten boven de komodos. We hebben ze van een veilig afstandje goed kunnen bekijken. Na wat toffe foto's met de dragons zijn we weer terug naar de boot gelopen. De boot bracht ons naar een plek waar we nog wat konden zwemmen. Hierna zijn we naar flores gevaren, labuan bajo. Dit was het eind punt van de tour, hier zijn we een avond gebleven. De volgende ochtend zijn we terug gevlogen naar Bali. Op dit moment zijn we in Jimbaran. Dit zijn alweer onze laatste dagen in Indonesië, donderdag vliegen we naar Australië.

liefs, marrit en ken

1. Ilse Jansen:
    31 oktober 2016
    Heeeejj, wat maken jullie toch toffe dingen mee!! En ik blijf het leuk vinden jullie verhaal ook op deze manier te volgen. Heel veel plezier nog de laatste dagen in Indonesië en dan op naar Australië.
    Groetjes vanuit Berlijn,
    Ilse en Toine xxx
  2. Conny:
    31 oktober 2016
    Hey Marrit en Ken, wat een geweldige reis maken jullie en super leuk om het te lezen! Op naar Australië en veel plezier Marcel en Conny Xx
  3. Wilma:
    31 oktober 2016
    Hee leuk weer een nieuw verslag. Gelijk gelezen.Kan maar tot 1 conclusie komen jullie genieten volop.Fijn.xx
  4. Wilma:
    31 oktober 2016
    Hee weer een reisverslag. Gauw lezen .Kan maar 1 conclusie maken.Jullie genieten en maken prachtige dingen mee .Fijn xx
  5. Wilma:
    O das dubbel hahahaha.
  6. Anita:
    31 oktober 2016
    Leuk om je reisverhalen te lezen! Jullie hebben al veel gave dingen gedaan! Goede vlucht naar Australië alvast en geniet van alles!
  7. Petra:
    31 oktober 2016
    Wat geweldig, mooie dingen zien en avonturen meemaken en weten dat je voorlopig nog niet naar huis gaat. Fijn dat ik mag meereizen :-)
    groetjes Petra van Arkel
  8. Marja:
    31 oktober 2016
    Hey kids , stond te popelen om weer het volgende verhaal te lezen . Je beschrijft alles leuk Marrit . Ja Ken was bij de voorbereiding niet zo in beeld , maar afdingen en onderhandelen zit in zn bloed . Geweldig jullie reis . Ken zei dat jullie het te druk hadden voor heimwee, fijn om te horen . Op naar t volgende continent. Veel plezier
    Moes