Rondreis Sri Lanka

15 februari 2017 - Colombo, Sri Lanka

Vanuit Trincomalee zijn we met de gekke drukke bus naar Sigiri gereden. Hier hebben we een scooter gehuurd en zijn we het dorpje gaan verkennen. Wat niet heel groot was maar wel de eerste plek waar we wat meer toeristen tegen kwamen. De volgende ochtend kregen we een ontbijtje met alles er op en eraan.  s'middags zijn we de Pidurangala rock gaan beklimmen. Het was een hele klim maar het uitzicht was echt de moeite waard. Op de terugweg kregen we het even warm, we konden de scooter sleutel niet vinden in de tas... Ken is snel terug naar boven geklommen en Marrit naar beneden in de hoop dat hij nog in de scooter zat. Wat een geluk hebben we tijdens onze reis, de sleutel hing nog in de buddy van de scooter. De volgende dag zijn we naar Dambulla gereden, hier zijn we weer een heleboel trappen opgelopen en hebben we een tempel in de rotsen bezocht. Hierna zijn we verhuisd naar een ander guest house en zijn we bij een hotel in de buurt een middag gaan zwemmen. S'avonds hebben we weer lekker gegeten bij de eigenaar van het guest house. De volgende dag zijn we doorgereisd naar Kandy. Kandy vonden we allebei niet zo leuk. Een veels te drukke stad. We hebben een scooter gehuurd en een dag geprobeerd rond te rijden. Wat af en toe weer even spannend was. Ook in Kandy staat een hele bekende tempel. Deze hebben we alleen van de buiten kant bekeken. We moesten namelijk 10 euro per persoon betalen terwijl de lokale mensen er gratis naar binnen konden. s'avonds zijn we naar een dans show geweest, sri lanka dansen. In ons guest house hadden we een Nederlands stel rond de 70 leren kennen, ze vertelde ons dat ze sinds hun pensioen de wereld hebben rond gefietst. Wat een toffe verhalen. Fietsen in Argentinië, Australië, Afrika echt overal. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan want we moesten een trein kaartje hebben naar Nuwara Eliya. Deze treinreis is de mooiste treinrit van de wereld en daarom erg populair. Toen we bij het station aankwamen stond er een mega rij maar gelukkig konden we een tweede klas kaartje kopen. Bij het wachten kwamen we twee Nederlanders tegen die we eerder in Sri Lanka  hadden ontmoet, Berry en Werner. Samen met hun hebben we op de trein gewacht en na wat vertraging kwam de trein. Een over volle trein en alle mensen die op het perron stonden moesten er nog bij gepropt worden. Mensen hingen uit de deuren en op plaatsten waar je normaal met zijn twee zit, zaten/stonden nu 7 mensen.. Wij konden ook niet meer mee met de trein, dus besloten te wachten op de volgende. Na 2 uurtjes shithead spellen met Berry en Werner kwam de trein. Natuurlijk ook druk maar het was iets rustiger. We hebben 3,5 uur gestaan in de trein. Er kwamen ook nog verkopers langs met allerlei dingen die je kon eten, dus moesten we af en toe over onze tassen en wat mensen klimmen om die er langs te laten. kortom een hele belevenis. Het laatste uurtje konden we zitten en konden we veel van het uitzicht zien. Toen we aankwamen in Nuwara Eliya hebben we een taxi genomen naar het dorp. We hadden nog een slaap plek geregeld omdat we niet zeker wisten hoe het zou lopen met de trein. Gelukkig wist de taxi chauffeur een hotel. We kwamen bij een nieuw en mooi hotel aan wat uitkeek over een meer. Toen we door het dorp reden zagen we dat alle mensen hier met mutsen, sjaals en handschoenen liepen. Het was 23 graden maar dat is voor hier heel koud. De volgende dag heeft de taxi chauffeur ons de omgeving laten zien. We zijn naar de theeplantages gereden. Heel mooi om door heen te rijden en alle thee plukkers aan het werk te zien. We zijn naar twee thee fabrieken geweest en hebben we natuurlijk als souvenirtje Sri Lanka thee gekocht. We zijn ook nog naar een waterval geweest, tijdens het klimmen hoorde we gezang en trommels. Toen we daar een kijkje gingen nemen stonden er een groepje mannen in hun onderbroek te zingen en te dansen. Het was volle maan en dat is een feest dag in Sri Lanka. Ze vroegen of we bij ze kwamen, we kregen te drinken en een wat te eten. We hebben even met de onderbroek mannen mee gedanst. Hierna zijn we weer op de trein gestapt richting Ella. De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we door de omgeving gaan rijden. Volgens de eigenaar moesten we de grotten van Ella gaan bekijken. Na een uur omhoog klimmen kwamen we bij de grot... wat eigenlijk alleen een grot was en verder niets.. Na flink zweten zijn we weer verder gereden met de scooter. We zijn door de bergen gereden naar tempel plaatsje en hebben daar even rond gekeken. op de terug weg is ken gaan zwemmen bij een waterval, marrit had helaas geen bikini aan(balen!!).  Tegen de avond hebben we nog een brug bezocht waar de trein overheen rijd. De volgende dag zijn we met de bus verder gereden naar Udawalawe. Na een lange rit van 5 uur kwamen we aan bij ons hotel. s'avonds hebben we met een stel uit Zwitserland, Dario en Arianna een tijdje zitten kletsen en uiteraard hebben wij hun ook shithead geleerd. We hadden afgesproken om samen een jeep voor de volgende dag te delen. Zo was de safari weer wat goedkoper voor ons allemaal. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan. Half 6 zijn we in de jeep gestapt met zijn vieren richting het nationaal park gereden. Echt heel tof om de zon te zien opkomen in een park vol met olifanten. We hebben 23 olifanten gezien, krokodillen, buffels, pauwen en aderlaars. Toen we terug kwamen hebben we ontbeten. De eigenaar had een Valentijns ontbijtje gemaakt met chocolade taartjes. In de middag zijn we naar een olifanten ziekenhuis geweest. Daar konden we zien hoe de baby olifanten werden gevoerd. s`avonds hebben we met z`n vieren bij het hotel gegeten, de eigenaar had kaarsjes aangestoken omdat het Valentijn was. De volgende dag zijn we door gereisd naar Mirissa. Ons laatste weekje zitten we aan het strand en gaan we nog even weekje niksen voordat het normale leven thuis weer gaat beginnen.

groetjes marrit en ken

1. Hans:
    15 februari 2017
    Jammer dat je al in de fase van laatste weken bent aan gekomen Doe de batterijen maar goed opladen voor als je weer terug bent in het biber koude Nederland

Groetjes Hans
  2. Linda Veerman:
    15 februari 2017
    Ken. Je hebt toch wel in je onderbroek mee gedanst he. Hahaha. Wat een leuk verhaal weer. Spannend hoor tussen de olifanten en andere dieren. Veel plezier nog even. Gaat toch snel he. Xx
  3. Kees Konijn:
    15 februari 2017
    Lieverds, mooi verhaal weer! Ik zie m'n Kennie de berg alweer opsjouwen opzoek naar z'n sleutel
    Leuk allemaal. Voor jullie en mij de laatste fase. Jullie auto's zijn nu met de laatste huurders mee, ik heb gezegd dat ze ze even wassen en opruimen. Het is dat we het geld eerlijk delen, anders konden jullie bijna gelijk weer een jaar op wereldreis Geniet er nog even van en Kennie doe nog even de "aangespoelde orka" volgende week op het strand! Groeten Kees
  4. Wilma:
    16 februari 2017
    Rust maar fijn uit en kom dan naar HUIS.mis jullie xx
  5. Ingrid:
    18 februari 2017
    Heel leuk om te lezen!
    Bijzonder, zoveel olifantjes zo dichtbij! Het Sri- Lankaanse eten ziet er goed uit!
  6. Marja:
    18 februari 2017
    Al deze mooiw herinneringen mooi in jullie bag pack terg nemen , om te verwerken en liefdevol op terug te kijken . Wij kijken naar jullie uit.. ...
    Dikke knuf, en tot volgende week.
    Xxxx