Cairns, Hongkong en Negombo

1 februari 2017 - Colombo, Sri Lanka

Vanuit Port Douglas zijn we naar Cairns gereden, vol goede moed zijn we naar een tweedehands winkel gegaan om onze kampeer spullen te verkopen. Toen we de winkel binnen stapte zagen we dat de winkel vol stond met de zelfde kampeerspullen als die wij wilde verkopen…

We spraken iemand van de winkel aan, die diep zuchten en zei dat we de zoveelste waren die onze kampeer spullen kwamen verkopen. Hij wilde ook niet naar alles kijken en heeft alleen het luchtbed, koelbox en haspel van ons gekocht. We hebben er 45 euro voor gekregen. Hier waren we wel een beetje verdrietig om. We zijn naar nog een tweedehands winkel gereden. Deze eigenaar wilde wel naar onze spullen kijken maar vertelde dat hij er niet veel voor kon geven omdat ook hij al veel had staan. Dus uiteindelijk hebben we de rest voor 7 euro verkocht en de tent wilde hij niet hebben. Met een flinke kater hebben we onze slaapspullen en tent naar de kringloop winkel gebracht, gelukkig hebben de eigenaar van de kringloop er erg blij mee gemaakt.

Na deze domper zijn we naar het hotel gereden en hebben we al onze spullen uitgezocht, in 2,5 maand hadden we een hoop rotzooi verzameld. De volgende dag hebben we de auto ingeleverd. Helaas is het openbaar vervoer in Cairns wat beperkt er rijd alleen een taxi. Dus werden we met de taxi terug gebracht naar ons hotel. De laatste twee dagen in Cairns hebben we niet veel gedaan. Filmpje gekeken en gezwommen. 25 Januarie zijn we in het vliegtuig gestapt naar Hongkong. We vonden het allebei toch wel heel jammer dat het Australie avondtuur voorbij was, maar aan de andere kant hadden we ook zin om weer iets compleet nieuw te gaan zien. We waren er achter gekomen dat in de 5 dagen dat wij in Hongkong zijn chinees nieuwjaar wordt gevierd. Op internet wordt het omschreven als de grootste volksverhuizing van de wereld omdat alle chinezen terug komen naar china.

Na 7 uur vliegen kwamen we aan in Hongkong, wooow dit is even wat anders. Wat een hoop mensen, drukte en gekkigheid bij elkaar. Toen we onze tassen hadden opgepikt kwamen we langs een soort temperatuur station. Een aantal mensen werden eruit gepikt en daarbij werd de temperatuur gemeten. Met koorts kom je Hongkong niet in. Hierna kwamen we bij de douane, het duoane personeel stond druk te zwaaien, wijzen en lichtelijk boos te kijken naar alle toeristen. Na het douane avondtuur hebben we een treinkaart geregeld voor de komende dagen en zijn naar ons hotel gegaan. Het was wat proppen met de tassen in een volle trein. Toen we op het station aankwamen, bleek dat we diep onder de grond zaten. Na 8 roltrappen kwamen we weer boven de grond. Toen we boven kwamen zagen we een drukke straat, met chinezen, muziek en grote flatgebouwen. We zijn naar ons hotel gegaan en zijn opzoek gegaan naar iets te eten. Iets te eten zoeken in Hongkong is nog best lastig. Alles staat in het chinees en ziet er toch wat gek uit. Dus bedacht Marrit ik loop een restaurant in en vraag of ze ook een kaart hadden in het engels. De eigenaar sprak geen engels en reageerde erg boos en begon druk om zich heen te zwaaien en iets in het chinees te schreeuwen, dus ik ben snel het restaurantje uit gegaan. Uiteindelijk hebben we een heerlijke maaltijd bij Mac Donalds gegeten. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en zijn we naar Disney gegaan. We werden met de Disney trein ernaar toe gebracht. Het park is iets kleiner als in Parijs, haha en het kasteel is een mini kasteel. We zijn naar een show geweest van de Lion King, echt hele toffe musical. En uiterraad zijn we s'avonds naar de optocht en vuurwerk show wezen kijken. Kortom het was een top kado. Het avondeten in Disney was niet echt een succes, we hadden rijst met eend en varken gegeten. Gatverdamme wat was dat vies, het varken was inc zijn huid. Nee, chinees eten in China is toch wat anders als de chinees van thuis. De volgende dag hebben we een klein beetje uitgeslapen en spraken we een chinzen familie die uit Canada kwamen. Ze gaven ons wat tips wat we moesten zien. We zijn naar een soort ramblas van Hongkong geweest. We konden pas om 2 uur s'middags ontbijten omdat we steeds niets konden vinden om te eten. Na het ontbijtje was het sfeertje ook weer wat beter en zijn we de "ramblas" opgelopen of ook wel sai yeung choi street. Straat artisten, chinezen zangers en een soort chinzen Micheal Jackson die door een hoepel springt. Erg grappig om te zien, die gekke chinzen. We kwamen een bejaarde hanggroep tegen die midden op straat een stuk meloen zaten te eten. Ze vertelde dat ze zo chinees nieuwjaar vieren. We kwamen ook nog een marktje tegen waar we wat leuke souveniers hebben gekocht en uiterraad moest er weer flink afgedingt worden. Ik kijk moeilijk en Ken doet het woord dat werkt het beste.

S'avonds zijn we naar naar de parade geweest, een parada met drakendansen en groten praalwagens. We hebben er 1,5 uur gestaan en hebben 1 praalwagen gezien, helaas omdat het zo druk was konden we niets zien. Na 1,5 uur vonden we het mooi geweest en zijn we terug gegaan naar ons hotel. De volgende dag zijn we naar big Buddha geweest. Deze Buddha staat boven op een berg. Helaas was het wat mistig maar gelukkig konden we Buddha alsnog goed zien. We zijn de 280 treden omhoog gelopen en hebben toen we boven kwamen een ijsje gegeten bij Buddha.

Toen we weer beneden waren zagen we een chinzen tempel. We hoorde trommels en roken wierrook. Toen we bij de tempel aan kwamen stapte we in een rookgordijn van wierrook, je kan een wierrook stokje kopen en aansteken, en dat deed ook iedereen. Je kon de wierrook stokjes in alle maten kopen. Toen we daar rondliepen hoorde we monniken zingen, ze waren bezig in de tempel met een gebed. We konden naar binnen kijken, alles was van goud en grote beelde van Buddha. S'avonds zijn we uiteten gegaan en hebben we pasta gegeten, heerlijk iets anders als de Mac Donalds. Alleen bij het afrekenen was het wat minder leuk. Heel slim hadden we onze pasjes en creditkaart in het hotel gelaten. Wat aan de andere kan van Hongkong was. Dus is Ken 1 uur heen en 1 uur terug gaan reizen om die te gaan halen. Ondertussen zat marrit in het restaurant te wachten. Hierdoor hebben we helaas het vuurwerk gemist, dat was wel even balen. De volgende dag was het alweer tijd om door te vliegen naar Sri lanka . Het plan was om naar het uitkijk punt van de stad te gaan, maar helaas regende het die dag en was het mistig. Dus zijn we naar een winkelcentrum gegaan, naar de bovenste verdieping en zo hadden we ook nog een beetje uitzicht over de stad. We hebben nog een koffie van de starbucks gedronken, wat niet helemaal soepel verliep. Dit was de meest choatische strabucks die er is. Koffie wordt ingeschonken en neer gezet en dan staat er een mannetje die het weer uitdeeld, wat dus niet helemaal goed verloopt. Toen we bij het vliegveld aan kwamen hebben we ingecheckt en alsvast voor onze terugreis een hotel geregeld waar we een paar uur kunnen slapen. Na 6 uur vliegen kwamen we aan in Sri lanka, we hadden een guest house geregeld waarvan de eigenaar een Nederland is. Bij aankomst was Sri lanka eigenlijk al meteen leuk. Vrouwen in mooie jurken, iedereen die naar je lacht en behulpzaam is. Veel mensen vinden ons wel wat interresant, mensen stoppen vlak voor ons om ons van top tot teen te bekijken. We werden opgehaald door de eigenaar, Cees een man die jaren in Breda heeft gewoont en nu in Sri lanka samen met zijn vrouw Chandi en zoontje van 4 Binkie een guest house zijn begonnen. Een leuke en gezellige familie. Na een nachtje slapen werd er een heerlijk ontbijtje voor ons gemaakt. S'middags zijn we naar het strand geweest en hebben we uiterraad weer een massage genomen. S'avonds zijn we op aanraden van Cees gaan eten bij een restaurantje wat niet er van het guest house zit. Op dat moment was Cees zelf gehakt ballen aan het maken, die mist hij het meest van nederland. De eigenaar van het restaurant, Josef is een man van 70 die er uit ziet als 40 en met alle plezier van de wereld zijn werk doet. Hij vertelde ons over het eten in Sri lanka en over de ingrediënten uit zijn eigen tuin. Wat een bijzondere lieve man. We aten currie en hebben beide nog nooit zo lekker gegeten. Josef kwam steeds aanvullen en als toetje kregen we een mango uit zijn eigen tuintje. Wij weten al waar we vanavond weer gaan eten.

Morgen gaan weer verder reizen naar Anuradhapura met de trein en de bus is het 5 uur reizen. De kosten voor de reis 1 euro per persoon, daar kan je in nederland niet eens een biertje van kopen haha

Groetjes marrit en ken

1. Marja:
    1 februari 2017
    Ja Hong kong, daar kan je niet omheen , en moet je toch ook me gemaak hebben . Denk dat jullie in sri Lanka beter op jullie plek zijn . Veel plezier . Wij kijken alweer uit naar jullie terug tocht XXX
    MOES
  2. Hans:
    1 februari 2017
    Volgende doel een mac Donald zoeken op sri Lanka (of toch maar niet )
  3. Wilma:
    1 februari 2017
    Nog even fijn genieten maar
  4. Ingrid:
    1 februari 2017
    Veel plezier op Sri Lanka!!
    Waarschijnlijk weer een heel ander landschap met alle theeplantages en zo!
  5. Conny:
    2 februari 2017
    Wat een prachtige verhalen
  6. Mart en Jet:
    13 februari 2017
    Door steeds weer een ander land te bezoeken blijft de reis prachtig ! Elk land heeft zo zijn eigen bekoringen !
    We zien jullie nog steeds genieten en het is leuk dat jullie het allemaal met ons delen ! Dikke kus Mart en Jet .