Anuradhapura, Mihintale en Trincomalee

6 februari 2017 - Colombo, Sri Lanka

Na een ontbijtje van Kees, hebben we onze tas ingepakt en zijn we naar de trein gebracht. We hebben onze lange broeken en alles wat we niet nodig hebben onder weg bij Kees gelaten omdat we hier de laatste dag weer terug komen. Bij een heel oud trein station hebben we een kaartje gekocht en niet veel later kwam de trein. De reis zelf duurde iets langer, dit kwam omdat de trein soms stopt voor...?? en ook af en toe van spoor moest wisselen. Onderweg kwamen we veel mooie dingen tegen en een aantal koeien die het spoor overstaken. Na de trein zijn we met de tuk tuk naar het busstation gebracht. We stapten in een overvolle bus met India muziek. Het was een beetje wat proppen maar uiteindelijk hadden we een plekje gevonden. Na een spannend ritje van 2,5 uur kwamen we aan in Anuradhapura. De volgende dag zijn we op de fiets gestapt en zijn we de stad door gefietst. Een oude en drukke stad met veel mooie tempels. We zijn eerst naar de Bodhi boom gefietst. Dit is een belangrijke plaats voor boeddhiste, hier werden bloemen geofferd. Toen we hier aan kwamen moesten we ons eerst even verkleden. Het wordt niet echt gewaardeerd als je met blote benen en schouders loopt. Eigenlijk maakt het voor Ken niet zoveel uit maak Marrit moet goed ingepakt zijn. Omdat we een verkoper hadden geholpen met het wisselen van wat euro's kreeg Marrit een mooie bloemen ketting en kregen we beide bloemen die we konden offeren bij de boom. Toen we terug liepen van de boom kwamen we een gids tegen die ons wel de rest van de omgeving wilde laten zien. Dat leek ons wel een leuk plan. We liepen langs oude paleizen, eethuizen en ziekenhuizen van de monniken, de gids vertelde hier allerlei verhalen over. We zagen hier en daar ook monniken voorbij lopen. Na een stukje lopen kwamen we bij de grote witte stoepa. Over alle boeddhistische landen zijn lichaams delen van de echt Buddha verdeeld. Bij deze stoepa zou een stuk bot liggen. Toen we terug liepen kwamen we allemaal aapjes tegen. De volgende dag zijn we met de tuk tuk verder gereden naar Mintale. Onder weg kwamen we bij een mediteer plaats voor monniken. Een grote boom die met andere bomen in elkaar is gegroeid. Na weer een stukje verder te hebben gereden met de tuk tuk kwamen we aan bij een andere tempel. Uiteraard stond ook hier een gids te poppelen om ons alles te laten zien. Hier was ook een stoepa met een stukje Buddha , namelijk een stukje voorhoofd. We zijn hier ook nog een rots opgeklommen, wat iedereen deed omdat het een heilige rots is (ooit vlogen er 7 monniken vanuit India naar toe en landen op de rots).Hierna zijn we verder gereden naar Trincomalee. De volgende dag zijn we een mooie rok gaan kopen voor Marrit, omdat iedereen een beetje zenuwachtig wordt van blote benen. Hierna zijn we naar een hindoe tempel geweest en zijn we bij een ceremonie geweest. Namelijk de Puja waarbij ze een kokosnoot in de brand steken en dan kapot gooien op een steen. Hierna zijn we naar het strand geweest waar we de rest van de dag zijn gebleven. s'avonds heeft de eigenaresse van het hotel heerlijk voor ons gekookt, Currie met rijst en vanalles en nog wat erbij jummiiieie

groetjes Marrit en Ken

1. Wilma:
    5 februari 2017
    Toe maar, weer een verhaal met hele mooie foto's.
    Deze reis vergeet je niet meer!

Toine
  2. Linda Veerman:
    5 februari 2017
    Geniet nu maar dubbel want de tijd gaat hard. Het ziet er allemaal zo mooi uit. En jullie verhalen zijn heerlijk om te lezen.
    Gr. Dikke kus
  3. Mart en Jet:
    5 februari 2017
    Weer een mooi land met prachtige plaatjes . Blijf genieten ! Dikke kus Mart en Jet
  4. Hans:
    5 februari 2017
    Het moet niet gekker worden 7 vliegende moniken die op.een steen landen.......

Groetjes Hans
  5. Ingrid:
    6 februari 2017
    Wat apart, die foto van de verstrengelde bomen! En wat een mooi plaatje waar Marrit op een boomstronk in de zon kijkt!
    Word je vrolijk van!!
    Groetjes
  6. Inge de Haan:
    6 februari 2017
    Tjonge jullien zijn nu wel echt lang weg! Moest even kijken waar jullie nu zijn hoor zat nog in het verkeerde landgeniet van het laatste stuk
  7. Martje:
    6 februari 2017
    Prachtig land, mooie foto's, nou maar hopen dat Kees niet alles heeft verkocht als jullie terug komen :-) veel plezier op het laatste deel van jullie reis!