Victor Harbor, Meningie, Naracoorte, Mount Gambier en portland

15 november 2016 - Adelaide Airport, Australië

Hallo lieve mensen,

Onder tussen zitten wij alweer 10 dagen in Australië. Na Adelaide zijn we naar Victor Harbor gereden. Hier zijn we twee dagen gebleven. We hadden een camping aan het strand. Via het strand zijn we naar het centrum gelopen, Victor Harbor is een klein stadje. We kwamen een sportveld tegen waar wat 70+ een soort jeux de boules heel fanatiek aan het spelen waren. De volgende dag zijn we een route gaan rijden met de auto. Stukjes op onverharde wegen en door de bergen. Tijdens het rijden kwamen we een aantal emoes, pelikanen en een soort papegaai vogels tegen. We hebben de hele dag gereden en totaal 2 auto's tegen gekomen. We hebben die dag ook nog een boete binnen gehaald van 67 dollar.. Omdat we aan de verkeerde kant van de weg geparkeerd stonden. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en hebben de tent ingepakt om weer verder te gaan. We zijn eerst nog het Granite eiland geweest, het eiland hebben we rond gelopen. Dit is een eiland voor de kust van Victor Harbor. Het is een mooi eiland, als we een paar weken eerder waren geweest hadden we walvissen vanaf het eiland kunnen zien. Helaas hebben we ze nu niet gezien, hopelijk komen we ze later nog een keer tegen. Na het eiland zijn we naar een wildlife park gegaan. Bij de ingang hebben we een zakje voer gekocht voor de kangoeroes. Op het begin was het wel wat spannend. Een wildlife park is een tikkie anders als de dierentuin. De meeste dieren lopen los. Dit was voor ons de eerste keer dat we kangoeroes en koala's  zagen. De koala's lagen te slapen in de bomen, dus die zagen er niet eng uit. Een dierenverzorger kwam met een paar bamboetakken aangelopen om ze eten te geven. Terwijl de koala's zaten te eten mochten wij ze aaien en met ze op de foto, heel tof! In tegenstelling tot de koala's zijn de kangoeroes een stuk levendiger. Ze stuiteren het hele park door. Eerst best eng als er eentje achter je aan springt. Ken zetten het op een rennen, dat vonden de kangoeroes extra leuk. Toen we zagen dat meerdere mensen ze uit de hand te eten gaven, durfde wij het ook wel. Echt wat gaaf om te doen en om ze van zo dichtbij te zien.  We waren druk bezig met alle kangoeroes voeren, toen we ineens een soort Bokito kangoeroe hoorde aankomen. Deze was toch twee keer zo groot en gespierd als de rest en begon naar ons te blazen. Dus Bokito kangoeroe hebben we ons zakje voer gegeven en we zijn snel weg gegaan. Hierna zijn we naar Meningie gereden. Toen we daar aankwamen sloeg het weer flink om. Mensen van de camping vertelde dat er erg slecht weer aan kwam. We hebben in een record tempo de tent opgezet en waren gelukkig net op tijd klaar. Het begon hard te regen en te waaien. Dit bleef tot de volgende ochtend. Het was erg koud geweest die nacht en we hadden weinig geslapen. Door de wind (windkracht 7) moesten we s'nachts ons tentje vast houden. De dagen erna werd het zelfde weer voorspeld. Dus hadden we besloten om voor twee nachten in een motel te slapen. We hebben niet echt rekening gehouden dat het aan de andere kant van de wereld ook slecht weer kan zijn. We hebben daarom allebei nog maar wat warme kleding aangeschaft. Na ons onrustige nacht zijn we naar Naracoorte grotten gereden. Eerst zijn we door een museum gelopen, die kregen we er gratis bij. Zodat we tijdens de rondleiding door de Victoria grot wat beter konden begrijpen. Hier kwamen we er achter dat Australië heel lang geleden naast Antarctica heeft gelegen. Na het museum zijn we een hapje gaan eten. Omdat we nergens konden zitten riep een Nederlandse man dat we bij hem en z'n vrouw aan tafel konden zitten. Michel en Trace wonen in Perth. Michel woont al heel z'n leven in Australië. Ze konden ons veel vertellen over de plaatsen waar wij nog naar toen gaan. We hebben een tijdje met ze zitten praten. Hierna zijn we naar de Victoria grot gereden en kregen we van een echte Australische gids een rondleiding door de limestone grot. We hebben druipstenen en fossielen van prehistorische dieren gezien. Hierna zijn we naar Mount Gambier gereden. Waar we 2 nachten in een motel hebben geslapen. We hadden zelf een warmte deken, heerlijk een warm bedje. De volgende dag zijn we een route gaan rijden. Over onverharde wegen en langs de kust. We zijn naar het meest zuidelijke puntje van Australië geweest. We zijn ook naar  twee sinkholes gereden. Een sinkhole is een soort ingestorte grot waar planten in groeien. Hierna zijn we nog naar een vulkaan krater geweest. Waar we op de rand van de krater hebben gezeten. De volgende dag zijn we naar Portland gereden, hier hebben we een tijdje door het centrum gelopen. Het is een klein dorpje en er was eigenlijk niet veel te zien. Op dit moment zijn we in Hamilton aangekomen waar we 1 nachtje blijven

Tot de volgende blog

Groetjes marrit en ken

1. Wilma:
    15 november 2016
    Gezellig luitjes, behalve die boete dan. Flauw hoor van die aussies.
    je mag toch wel even wennen. Ik ga eens kijken waar Hamilton ligt.
    groetjes toine
  2. Ingrid:
    16 november 2016
    Wat leuk dat jullie het skelet hebben gezien van de denoklopianiustropiusdorisrex: heb ik nou altijd al willen zien!!
    Kun je zijn naam heel snel uitspreken? Wij hebben nog even de tijd om dit te oefenen!
    Groetjes Ingrid